În calitate de profesor, m-a preocupat întotdeauna eficiența și performanța claselor în care predau și mă interesează ca elevii mei să învețe asumat, să conștientizeze și să înțeleagă conținutul lecțiilor.

Nu mai este un secret că elevii petrec foarte mult timp în on-line și mulți dintre ei consideră actualele metode de predare învechite faţă de realitatea din ziua de astăzi. Iată de ce, pentru  generațiile de elevi care vin, profesorul trebui să știe și să poată găsi un mod complementar și reciproc de învățare, care, pe de o parte, să motiveze elevii să învețe, iar, pe de altă parte, profesorii să mute accentul de la acumularea de cunoştinţe către acumularea de aptitudini şi competenţe practice necesare atingerii scopului învăţării.

În altă ordine de idei, elevii trebuie stimulați să învețe autonom, iar procesul de predare-învățare să continue și în afara clasei, oferind oportunități elevilor de a prelua mai mult control asupra învățării lor.

Trăim într-o epocă în care tehnologiile informaționale pot fi utilizate eficient și în educație, oferind profesorilor și elevilor metode și abordări personale, accesibile, receptive și strategice care să îmbunătățească procesul de predare-învățare. Experiența mi-a demonstrat că utilizarea adecvată a acestor instrumente pot constitui mijloace eficiente în educație, astfel încât să-mi pot atinge obiectivele, făcându-i pe elevi să poată comunica eficient, organizat și corect. Așa a luat naștere blogul Profesorul on-line, un spațiu de învățare creat special pentru ei.

Blogul Profesor on-line  este un portofoliu on-line, un instrument complementar care oferă elevilor o modalitate de învățare și consolidare a cunoștințelor și competențelor, în afara orelor de clasă, adaptate astfel, timpului și programului lor, accesibile oricând și oriunde. Am căutat un format de lecții, diferit de cel din clasă, expus într-o manieră adaptată conținuturilor on-line. Am optat pentru lecțiile video și audio care sunt mai apropiate modului de învățare al elevilor, dar și pentru faptul că ele vor fi disponibile oricând, la un clik distanță, pentru toți care vor să revină asupra unor subiecte.

https://lupugalinablog.wordpress.com/blog/

Utilizarea blogului ca  instrument de susținere a procesului de predare se apropie de caracteristicile de învățare ale elevilor şi vine în întâmpinarea lor, oferindu-le un mod complementar celui din clasă. Este important să conștientizăm că elevii au nevoie și de alte formate care să-i motiveze și să-i facă să acceseze informația. Pentru mine ca profesor este imperios ca informația să ajungă la elevii mei, să o înțeleagă și să o asimileze. Și dacă ei stau pe YouTube încerc să pătrund în mediul lor și să încarc lecții în format video care pot fi vizualizate și ascultate când aceștia au nevoie. Punerea la dispoziția elevilor a resurselor educaționale deschise prin conținuturi digitale, accesibile oricând și oriunde este un pas important în soluționarea problemelor privind lipsa de motivație a elevilor.

Utilizarea tehnologiilor informaționale în procesul de învățare este deopotrivă necesar și util. În primul rând, pentru că le oferă elevilor un conținut educațional interactiv, mult mai apropiat de mediul lor. În al doilea rând, TIC oferă elevilor o doză de motivare și implicare în plus. Temele pentru acasă, în format tradițional, nu mai sunt interesante pentru ei și mulți dintre ei refuză să și le facă. Am observat o rată de implicare mult mai mare  atunci când le-am cerut elevilor mei să pregătească, ca temă pentru acasă, proiecte digitale. Prezentări ppt, înregistrări video, portofolii digitale, „profilul” unui personaj literar etc. Blogul pe care l-am creat special pentru ei mi-a permis să diversific modalitatea de predare și evaluare. 

Blogul este ușor de accesat, nu necesită logare sau dispozitive sofisticate. Lecțiile sunt organizate pe categorii și subiecte. Lecțiile, cele mai multe, sunt în format video, într-un limbaj simplu și accesibil.

Prin intermediul acestuia elevii au acces la lecții interactive, într-un format diferit de cel pe care-l au în clasă. Lecțiile pot fi ascultate și re-ascultate, explicațiile sunt simple și concise, elevii pot vizualiza conținutul, urmărind schematic elucidarea unor aspecte.

În plus, conținuturile pot fi accesate de către părinți și comunitate, devenind astfel o resursă de culturalizare și rememorare a aspectelor de limbă și literatură română pentru un public larg.

Lupu Galina, profesor de limba și literatura română